
Begin jaren ’90 organiseerde John Möllenkamp de Grand Prix de Champagne. Erik Verhaest – toenmalig Directeur PR van Citroën Nederland – besloot een prijs ter beschikking te stellen voor de equipe die voor het meest comfortabele vervoer had gekozen, en hij noemde die prijs Le Citron Pressé. Toen Michel Verbeek hem eind 1995 vroeg of hij die naam ook mocht gebruiken voor de rally die Verbeek op touw wilde zetten, reageerde hij gevlijd: doen! De rest is geschiedenis.
“Le Citron Pressé: een uniek feest voor Citrofielen
Als je de pers het einde van de wereld laat voorspellen dan zijn wij er morgen niet meer. Zo schreef een journalist van AutoWeek over de geschiedenis van Le Citron Pressé (1996-2002): ‘zoals het gaat met populaire evenementen ging Le Citron Pressé aan het succes ten onder. De versie 2003 is er nooit gekomen’.
Het heeft inderdaad even geduurd voordat ‘een deelnemer van het eerste uur, Gies Aalberts, samen met zijn vrouw de draad oppakte en editie 2011 opzette’.
Na vijftien verse Citrons is de Pressé nog steeds springlevend, dankzij de tomeloze inzet van Sees en Gies en de fanatieke trouw van de deelnemers, die elk jaar weer reikhalzend uitkijken naar ‘hun’ familiefeestje. Waar sportiviteit, fair play en vriendschap de drijfveer zijn van telkens weer een nieuw avontuur.
‘Que la fête continue!’ 2026 wordt een bijzonder jaar, waarin de brandende fakkel ongetwijfeld over zal gaan in nieuwe enthousiaste handen. Maar steeds in de geest van de bedenkers…”
Erik Verhaest (Directeur PR Citroën Nederland 1988-2008)
(op de foto met partner Yvonne Poelmans, in hun DS Cabrio)





